Australië dag 38 t/m 52 - Reisverslag uit Sydney, Australië van RutgerenMargriet - WaarBenJij.nu Australië dag 38 t/m 52 - Reisverslag uit Sydney, Australië van RutgerenMargriet - WaarBenJij.nu

Australië dag 38 t/m 52

Door: Margriet

31 December 2014 | Australië, Sydney

Allereerst iedereen (alvast) een heel gelukkig en gezond 2015 gewenst! Onze jaarwisseling in Sydney was echt super!

Dag 38
De terugweg door het regenwoud was bij het ochtendzonnetje en na een regenbui nog veel mooier dan gisteren. We zijn verder gereden over de Great Ocean Road naar Lorne. Hier hebben we bij de jetty gekeken en eronder zwom een grote zeeleeuw. Bij de jetty kwamen we Daniel en Manoëlle alweer tegen en we zijn met hun naar de Erskine Falls geweest. Dit is een waterval van 30 meter hoog met allemaal varens eromheen. Daarna zijn we naar Teddy's Lookout geweest. Dit is een hoog uitkijkpunt over de oceaan, echt supermooi! We hebben nog wat in het stadje rondgewandeld en daarna zijn we naar een parkeerplaats vlakbij Torquay gereden. Dankzij ons campingboek en actuele app slapen we nu vrijwel elke nacht gratis.

Dag 39
Vanochtend hebben we even in Torquay rondgekeken. Dit is een surfersdorpje en het eindpunt van de Great Ocean Road. Daarna begon het te regenen en zijn we doorgereden naar Geelong. Hier hebben we de rest van de middag in de bibliotheek zitten internetten.

Dag 40
Vandaag zijn we doorgereden naar Melbourne. We hebben de auto voor twee uurtjes in de binnenstad geparkeerd en we zijn even gaan wandelen. We hebben onder andere Federation Square, Flinders Street Station, St Paul's Cathedral en een stukje van de Queen Victoria Gardens gezien. Melbourne is een heel gezellige stad met overal winkeltjes en eettentjes, veel leuker dan Adelaide. Vervolgens zijn we doorgereden naar onze mooie camping in een buitenwijk van Melbourne. Hier zijn we lekker gaan zwemmen in het zwembad en vooral het bubbelbad was heerlijk. 's Avonds zijn we naar een lokale Night Market geweest. Dit was een drukke markt met livemuziek en vooral heel veel eetkraampjes uit veel verschillende landen. Van al die lekkere dingen hadden we toch het meeste zin in de Nederlandse poffertjes met poedersuiker.

Dag 41
Vanochtend zijn we met de tram naar de stad gegaan en we hebben weer lekker rondgewandeld. We zijn onder andere naar Chinatown, de Queen Victoria Market en het Parliament House geweest. Het was een gezellige drukte in de stad met overal muziek, kerstmannen en bruidspaartjes. 's Avonds zijn we lekker uit eten geweest.

Dag 42
Vandaag zijn we naar de buitenwijk St. Kilda gereden waar we Daniel en Manoëlle weer even hebben ontmoet. We hebben lekker met ze op het strand gelegen, gezwommen en heerlijk uitgebreid geluncht. Daarna zijn we over een marktje op de boulevard gelopen. We hebben geslapen op een parkeerplaats vlakbij Phillip Island.

Dag 43
Maandag zijn we naar San Remo gereden waar we even bij de jetty hebben gekeken. Hier zwommen vier supergrote pijlstaartroggen rond. Ook hebben we gezien hoe ongeveer dertig pelikanen gevoerd werden. Daarna zijn we over de brug naar Phillip Island gereden waar we even lekker hebben rondgekeken. 's Avonds zijn we naar de supertoeristische Pinguïn parade geweest. Hier zaten we bij zonsondergang met ongeveer 1000 Chinezen op een tribune op het strand te wachten tot de pinguïns aan land zouden komen. Nadat we ongeveer 3 uur hadden gewacht kwam de eerste pinguïn het strand op en barstte er een flinke regenbui los. Balen.. Gelukkig was het een kwartier later weer droog en konden we nog duizenden pinguïns het strand op zien waggelen, een heel leuk gezicht. De dwergpinguïns hier zijn de kleinste pinguïns ter wereld. Daarna zijn we weer teruggereden naar "onze" parkeerplaats. We hebben besloten even een paar dagen lekker rustig aan te doen en kerst vlakbij Phillip Island te vieren.

Dag 44
Vandaag hebben we een restaurant voor kerst gereserveerd en lekker geluierd aan het strand.

Dag 45
Woensdag zijn we weer naar het strand geweest. We hoorden de hele tijd kerstliedjes op de radio maar we kwamen niet echt in de kerststemming. Echt raar om "All I want for Christmas" en "Rudolph the rednosed reindeer" te horen terwijl je op je handdoekje in de zon ligt.

Dag 46
Op eerste kerstdag hebben we weer lekker geluierd en 's avonds zijn we uit eten geweest in het restaurant van een luxe resort. Het enige dat een beetje aan kerst deed denken waren de kerstmutsen van het personeel maar het was alsnog een heel leuke avond. We hebben samen ruim een kilo reuzengarnalen opgegeten en naar de mooie zonsondergang gekeken.

Dag 47
De dag na kerst wordt hier Boxing day genoemd omdat de werknemers dan hun Christmas Box (kerstpakket) krijgen. De Australiërs gaan massaal shoppen op deze dag want het is overal uitverkoop. Wij hebben de drukte vermeden en zijn langs de kust verder gereden naar een camping bij Rosedale.

Dag 48
Vandaag zijn we verder gereden naar Lakes Entrance. Hier liggen langs de kust de meren Lake King en Lake Wellington die bij Lakes Entrance een verbinding met de zee hebben. De meren worden verder van de zee gescheiden door het 90 Miles Beach waar je met een voetgangersbrug naartoe kunt. We hebben hier even lekker gewandeld. Omdat de Australiërs kerstvakantie hebben was het er gezellig druk met overal bootjes en waterfietsen. Daarna zijn we over een mooie weg door het bos verder gereden naar een camping in Genoa.

Dag 49
Zondag zijn we de grens met New South Wales overgestoken en we hebben een flink stuk gereden. Onderweg zijn we even gestopt in het leuke plaatsje Eden en bij Pebbly Beach, waar kangaroes op het strand zaten. We moesten een kaartje kopen voor het nationale park waar Pebbly Beach in ligt dus we gooiden 7 dollar in de ticketmachine. Toen we op de OK knop drukten kwam er een ticket uit samen met 17,20 dollar! Dat zijn nog eens leuke machines. We zijn doorgereden naar een mooie camping in de bergen bij Bendeela. Hier liepen heel veel wombats rond op de camping! Dit was de eerste keer dat we de schattige dieren in het wild zagen. 's Nachts schudde de auto heen en weer omdat een wombat zijn rug zat te krabben onder de auto. Helaas waren er ook een paar jongens op de camping de hele nacht aan het schreeuwen en irritant aan het doen.

Dag 50
Vanochtend kwam er politie de camping op rijden die de jongens heeft aangehouden en meegenomen naar het bureau. Ze bleken drugs te hebben verstopt in een aantal zakken brood.
Vandaag zijn we even naar de Hampden Bridge geweest (de oudste hangbrug van Australië) en we hebben lekker bij de rivier gezeten. Daarna hebben we geluncht in het dorpje Kangaroo Valley. 's Avonds hebben we weer heel veel wombats gezien op de camping.

Dag 51
Vandaag zijn we naar Kiama gereden waar we bij de Blowhole hebben gekeken. Dit is een gat in de rotsen waar het zeewater doorheen geperst wordt en het soms als een 60 meter hoge fontein opspuit. Vandaag was dat ongeveer 10 meter maar alsnog een bijzonder fenomeen. Daarna zijn we verder gereden naar Sydney. Gelukkig hebben we anderhalf jaar geleden een appartementje geboekt voor oud en nieuw want er worden anderhalf miljoen mensen in de stad verwacht. We hebben meteen even een warme douche genomen in het appartement en daarna zijn we met de bus de stad in geweest. We hebben alvast even bij de Harbour Bridge en het Opera House gekeken. 's Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij een Italiaans restaurantje.

Dag 52
Vandaag hebben we om 7.30 uur in de stad afgesproken met Daniel, Manoëlle en een groepje kennissen van hun om een goede plek te bemachtigen voor het vuurwerk. We hebben tot 10.00 uur in de rij staan wachten tot het terrein in de Botanic Garden open ging. Er mochten 16.000 mensen het terrein op en gelukkig waren wij ook onder de gelukkigen. Vervolgens hebben we lekker de hele dag in het park gezeten. We werden onder andere vermaakt met een vliegshow, allemaal verlichte boten en 8 minuten "oefenvuurwerk" om 21.00. En toen om twaalf uur was het dan tijd voor de grote show en het was echt supergaaf!! Een goede start van 2015!

• 01 Januari 2015 - 11:04

Monique Groen:

Klinkt goed! Wat zien jullie veel. Veel plezier verder!

• 01 Januari 2015 - 12:32

Hette:

Ik ben ooit eens in Sydney geweest, een fantastische stad! Leuk jullie op de foto te zien bij de Harbour Bridge en het Opera House! Geniet er maar lekker van! XXX